Auto na CNG – jaká jsou specifika a kdy se vyplatí provoz?

CNG vozy a princip jejich fungování

CNG vozidla, neboli vozy se stlačeným zemním plynem fungují na podobném principu jako motory benzínové. Směs paliva je tudíž stlačena a zapálena zapalovací svíčkou. Zemní plyn je uložen v palivové nádrži nebo láhvi, obvykle na zadní straně vozu. Palivový systém CNG pak přenáší vysokotlaký zemní plyn z palivové nádrže do motoru. Poté dojde ke snížení tlaku na úroveň kompatibilní se systémem řízení paliva motoru.

Pohonem na zemní plyn v dnešní době disponuje více než 15 milionů vozů po celém světě. Oproti klasickým NGV (nestlačený zemní plyn) vozům jsou automobily, obsahující nádrže se stlačeným zemním plynem rozhodně lepší volbou pro jízdu na delší vzdálenosti, a zanedbatelná není ani vyšší bezpečnost vozů.

Vlastnosti CNG vozů

CNG je považován za alternativní palivo, které vykazuje celou řadu pozitivních vlastností. Mezi prokazatelné výhody stlačeného zemního plynu patří jednak jeho relativně dobrá dostupnost, bohatá distribuční infrastruktura a nízké emise skleníkových plynů, jako CO2, methan a N2O. Právě nízké emise z něj činí vysoce ekologickou volbu ve srovnání s běžnými benzínovými a dieselovými motory. Nízká cena, až o 30-50% nižší než běžná paliva, pak znamená, že jde také o variantu vysoce ekonomickou.

Ve srovnání s běžnými konvenčními vozy nabízí CNG automobily srovnatelné hodnoty výkonu, zrychlení a maximální dosažitelné rychlosti.

Na rozdíl od LPG vozidel, kde je zemní plyn uložen jako kapalina, mají CNG vozidla speciální nádrže, v nichž je plyn uložen v plynném stavu. CNG je běžný plyn, používaný k vytápění, který obsahuje zejména methan a je v nádobách stlačen na 200 – 300 barů. Jakožto plyn může být CNG skladován při běžné teplotě prostředí a navíc, díky tomu, že CNG je lehčí než vzduch, nemusí mít vozy s tímto pohonem zákaz přístupu do podzemních parkovišť, realita je však často kvůli majitelům parkovišť jiná.

Schéma vozu na CNG

CNG – pro a proti

Hlavním argumentem pro nákup vozu na CNG je bezesporu úspornost, druhotně to pak může být ekologie. Pokud vezmeme v úvahu reálnou spotřebu Octavie 1.4 TSI G-TEC 81 kW (cca. 3,5kg na 100kg) a cenu 1kg CNG (momentálně 24,62Kč), dostaneme se na cena cca. 0,86Kč na kilometr, čemuž mohou konkurovat částečně jen hybridní nebo elektrické vozy, kde je však životnost baterií stále relativně neznámá. To vše bez zásadních nevýhod – největší překážkou bude dostupnost plnících stanic v okolí bydliště a při delších trasách nutnost plánování trasy podle dostupnosti benzínek s plničkou CNG. Zde však pomůže webová stránka cngeurope.com, která shromažďuje informace o plnících stanicích napříč Evropou. V ČR pak poslouží například aplikace InnogyCNG od dodavatele plynu innogy.

Ale abychom jenom nechválili. CNG má samozřejmě i své nevýhody. Nejzřejmější nevýhodou je pořizovací cena (např. U Octavie oproti výkonově srovnatelné benzínové verzi 58 tisíc Kč – návratnost investice do CNG verze Octavie je podle našeho propočtu cca. po ujetí 65 tisíc km) a absence výkonnější verze, nicméně k dynamické jízdě CNG není ani určené.  Ústrojí pohonu na zemní plyn zabírá ve voze více místa (U Octavie se kufr zmenší o 130 litrů) a je také těžší. Je také počítat s servisní kontrolou CNG zástavby každé 2 roky, každých 20 let je potom nutné měnit nádrž na CNG. Kratší je také interval výměny oleje, u Octavie je to 15 tisíc km místo obvyklých 30. Častá je také absence plnohodnotné rezervy, v ČR také stále většina garáží zakazuje vjezd vozidlům na LPG a CNG. Za zmínku také stojí různý poměr nádrží na stlačený plyn a benzín. Octavie to má nastavené na 15kg plynu a 50 litrů benzínu, Mercedes-Benz B 200 NGD má pak poměr opačný – 21kg plynu a 19 litrů benzínu. Provoz na CNG je sice výrazněji levnější, benzínová nádrž vás však zachrání  případě nedostupnosti CNG stanice v okolí.

Pokud jde o cenu tankování, mohlo by se na první pohled zdát, že LPG je o polovinu levnější než CNG. Ale pozor! Cena CNG se pohybuje od 23-25 Kč / kg, cena LPG pak kolem 12 Kč/l. Vzhledem k tomu, že 1 kg CNG odpovídá asi 1,9 l LPG, znamená to, že cena obou paliv po přepočtu na 1 l je přibližně stejná.

Spotřeba CNG Octavie

Síť CNG stanic

Pro úspěšný provoz CNG vozů je nezbytná dostatečná infrastruktura CNG stanic. Pro podnikatele je to poměrně zajímavá příležitost, protože celková investice je relativně malá, dokonce nižší než 1 milion Kč, v případě potřeby lze plnící stanici vystavět i v rodinném domě s přípojkou zemního plynu.

Pro dopravní firmy, které se rozhodnou využívat CNG vozy je důležitý komfort a bezpečnost plnění, proto často budují stanice přímo ve svém areálu. A to se i díky nízkým pořizovacím nákladům vyplatí.

Nicméně rozrůstá se i síť veřejných stanic. Velká část z nich je na rozdíl od klasických čerpacích stanic nebo stanic LPG bezobslužná. To může být pro zákazníky poněkud komplikace, protože se zde často nedá použít platba v hotovosti nebo kreditní kartou, ale je zapotřebí mít tzv. CNG kartu, bez které se majitelé CNG vozů prakticky neobejdou.

Potěšitelné je, že hustota CNG stanic u nás je ve srovnání se zbytkem Evropy poměrně slušná. V roce 2014 bylo evidováno 8000 CNG vozů, které mohou nyní využít téměř více než 150 plnicích stanic. Samotná výstavba stanic je poměrně rychlá a jednoduchá a je možné ji realizovat prakticky kdekoliv, kde je dostupný přívod plynu a elektrické energie.

Podle způsobu plnění jsou dostupné stanice buď pro rychlé plnění, což je srovnatelné s tankováním běžných paliv, nebo pro pomalé plnění, což zabere už několik hodin. Toto pomalé plnění umožňuje tankování několika vozům současně, což je ideální pro větší vozové parky, kdy toto probíhá například v noci nebo v přestávkách mezi jízdou. Tato zařízení jsou omezena řadou faktorů, jako je maximální výkon, maximální plnicí tlak a maximální skladovací kapacita.

Tankování/plnění CNG

Běžné varianty CNG vozů na trhu

Zájem o CNG v poslední době roste hlavně u vozových parků firem nebo dopravních společností, například autobusů nebo taxi. Ve skutečnosti tyto automobily nepotřebují tak rozsáhlou distribuční síť jak se na první pohled může zdát. Navíc by jejich použití ve městech výrazným způsobem přispělo k ozdravění ovzduší.

Světové automobilky se tomuto trendu poměrně pružně přizpůsobují, takže na trhu je k dostání již kolem čtyřiceti modelů CNG vozidel, ať již jde o Mercedes, Fiat, Audi či Škodu.

Na našem trhu patří pochopitelně k nejčastějším variantám vozy domácí produkce. Pokud jde o CNG, je to z nabídky českého výrobce kromě výše zmiňované Octavie i Citigo, které je poměrně levnou variantou. Zdatně jí sekundují sourozenci z VW skupiny, a sice Seat Mii či VW Up!.

Škoda Citigo je nejlevnější cestou k novému vozu na CNG, kde náklady na provoz budou okolo 75 haléřů na kilometr. Pod kapotou skrývá tříválcový motor s výkonem 68 koní a díky své hladké jízdě a malým rozměrům je ideální volbou pro městský provoz, hojně je proto využíván kurýrními službami. Design vozu je zábavný a příjemný a výbava, která zahrnuje mimo jiné klimatizaci, rádio i elektrické ovládání oken, není rozhodně špatná. Dostupná je CNG tovární přestavba také u pětidveřové alternativy Citigo.

Vozy na CNG dělá také Fiat, Opel, Seat, Audi, Mercedes-Benz a Volkswagen, na Autohledu pak najdete jejich vždy aktuální přehled.

Citigo na CNG

Apple CarPlay – jak funguje, jaké aplikace podporuje a jaká auta jej mají?

Apple CarPlay není úplnou novinkou, představeno bylo již v roce 2014, nicméně svou cestu do nových aut si nachází pořádně až nyní. Funguje s iPhone 5 a vyšším, minimálně vyžaduje operační systém iOS 7.1.

Jedná se vlastně o zrcadlení obrazovky iPhonu na obrazovku rádia auta, nicméně ani to není úplně přesné. Spustit totiž nelze všechny aplikace, ale pouze ty, které jsou pro použití v autě přizpůsobené a schválené společností Apple. Po připojení telefonu k USB portu automobilu a spuštění Apple Carplay se tak načte aplikační obrazovka s kompatibilními aplikacemi a současně s tím se zablokuje obrazovka telefonu kvůli bezpečnosti při řízení. Systém se propojí samozřejmě i s reproduktory vozidla, a tak lze velmi pohodlně telefonovat,  poslouchat muziku z mobilního telefonu (včetně Spotify, viz. níže seznam aplikací). Výhodou oproti standardnímu bluetooth handsfree je aktuálnost kontaktů, seznamu hovorů a přístup k textovým zprávám. Pro české uživatele je trochu problematické hlasové ovládání, které využívá Siri, která je bohužel zatím dostupná pouze v angličtině. V tom jsou koncernové vozy trochu dále, v továrním hlasovém ovládání češtinu podporují.

Navigace? Na Waze (zatím) zapomeňte

Největším zádrhelem Apple Carplay je dle mého absence podpory navigací třetích stran. Google Mapy ani Waze (také patřící Googlu) zde bohužel nenajdete, vývoj navigačních aplikací je totiž Applem zatím zakázán. Je tak nutné si zatím vystačit pouze s Apple Mapami, z osobní zkušenosti musím říct, že to není až zas tak špatné – navigace obsahuje aktuální data včetně uzavírek a dokáže většinou správně predikovat cestu na základě dopravní situace a dle mého funguje lépe než většina továrních navigací v automobilech. S nově přicházejícím iOS 11 by to mělo být ještě o něco lepší, což je ostatně výhoda CarPlay konceptu – není nutné měnit autorádio, draze aktualizovat mapy v autorizovaném servisu či dokonce měnit kvůli navigaci vůz – vše je vždy aktuální a připojené k internetu a závisí na telefonu, nikoliv na automobilu. Pokud tak výrobce vozu nabízí navigaci za příplatek, osobně bych se úplně spokojil s podporou Apple Carplay, kde vám k navigaci  (i po Evropě po zrušení roamingu) stačí jen dobrý datový tarif.

Navigace Apple Maps v Carplay

Podporované aplikace

Podporovány jsou jak základní aplikace od Applu, jako je telefon, zprávy, hudba, mapy a podcasty, tak i aplikace třetích stran, i když tam jich moc kterých bychom využili v ČR není. Potěší jistě Spotify, které je sice oproti Android Auto velmi jednoduché, ale žádnou podstatnou funkčnost nepostrádá, stejně tak i další hudební aplikace Deezer, Pandora, Amazon Music a dokonce i Google Play Music. Dále také naleznete širokou nabídku aplikací na audiobooky, jako např. Audible. Kromě hudby a audioknih však žádné další použitelné aplikace zatím dostupné nejsou.

Spotify v Apple Carplay

Podporované vozy

Výrobci často pojmenovávají podporu Apple Carplay a Android Auto podle svého, u Škody se tak jmenuje Smart Link, u BMW ConnectedDrive, u Volkswagenu App-Connect atd.

Seznam vozů:

Audi

      • 2017 A3
      • 2017 A4
      • 2017 A5
      • 2017 A6
      • 2017 A7
      • 2017 Q2
      • 2017 Q7
      • 2017 R8
      • 2017 TT
      • 2018 Q5

 

Bentley

      • 2017 Bentayga

 

 

BMW

      • 2017 řada 2
      • 2017 řada 3
      • 2017 řada 4
      • 2017 řada 5
      • 2017 řada 6
      • 2017 řada 7
      • 2017 X3
      • 2017 X4
      • 2017 X5
      • 2017 X6

 

Citroen

      • 2016 – 2017 Berlingo Multispace
      • 2016 – 2017 C3
      • 2016 – 2017 C4
      • 2016 – 2017 C5

 

DS

      • 2016 – 2017 DS 3
      • 2016 – 2017 DS 3 Cabrio
      • 2016 – 2017 DS 4
      • 2016 – 2017 DS 5

 

Ferrari

      • 2016 FF
      • 2016 F12 tdf
      • 2016 – 2017 488 GTB
      • 2016 – 2017 488 Spider
      • 2016 – 2017 California T
      • 2016 – 2017 F12 Berlinetta
      • 2017 GTC4Lusso
      • 2018 812 Superfast

 

Fiat

      • 2018 Fiat 500
      • 2018 Fiat Tipo

 

Ford

      • 2017 C-MAX
      • 2017 Edge
      • 2017 Explorer
      • 2017 Fiesta
      • 2017 Focus
      • 2017 Transit
      • 2017 Transit Connect
      • 2017 Mustang

 

Honda

      • 2016 – 2017 Accord
      • 2016 – 2018 Civic
      • 2017 CR-V

 

Hyundai

      • 2017 i30
      • 2016 Tucson
      • Ioniq

 

Jeep

      • 2018 Compass

 

Kia

      • 2014 – 2017 Soul
      • 2015 – 2017 Optima
      • 2015 – 2017 Optima Hybrid
      • 2015 – 2017 Sedona
      • 2015 – 2017 Soul EV
      • 2017 Cadenza
      • 2017 Forte
      • 2017 Forte Koup
      • 2017 Forte5
      • 2017 Niro
      • 2017 Optima Plug-In Hybrid
      • 2017 Sorento
      • 2017 Sportage

 

Lamborghini

      • 2017 Centenario

 

Maserati

      • 2017 Ghibli
      • 2017 Levante

 

Mercedes

      • 2016 – 2017 A-Class
      • 2016 – 2017 B-Class
      • 2016 – 2017 CLA-Class
      • 2016 – 2017 CLS-Class
      • 2016 – 2017 E-Class Cabriolet
      • 2016 – 2017 E-Class Coupe
      • 2016 – 2017 GLA-Class
      • 2016 – 2017 GLE-Class
      • 2017 E-Class
      • 2017 SL-Class

 

MINI

      • 2018 Clubman
      • 2018 Countryman

 

Mitsubishi

      • 2016 – 2017 Pajero
      • 2016 – 2017 Pajero Sport
      • 2016 – 2017 Mirage
      • 2016 – 2017 Mirage G4
      • 2017 Outlander
      • 2017 Outlander PHEV
      • 2017 ASX
      • 2017 Triton
      • 2017 Delica D:2
      • 2017 Delica D:2 Custom
      • 2017 i-MiEV
      • 2018 Eclipse Cross
      • 2017 Maxima
      • 2017 Micra
      • 2017.5 Murano

 

Opel

      • 2016 – 2017 ADAM
      • 2016 – 2017 Astra
      • 2016 – 2017 Corsa
      • 2016 – 2017 Insignia
      • 2016 – 2017 KARL
      • 2017 Ampera-e
      • 2017 Crossland X
      • 2017 Mokka
      • 2017 Zafira

 

Peugeot

 

Porsche

      • 2017 718
      • 2017 911
      • 2017 Panamera
      • 2017 Macan
      • 2017 Cayenne
 

Renault

      • 2017 Espace
      • 2017 Kadjar
      • 2017 Mégane
      • 2017 Mégane Estate
      • 2017 Scénic
      • 2017 Grand Scénic
      • 2017 Talisman
      • 2017 Talisman Estate
 

Seat

      • 2016 – 2017 Alhambra
      • 2016 – 2017 Ibiza
      • 2016 – 2017 Leon
      • 2016 – 2017 Toledo
      • 2017 Ateca
 

Škoda

      • 2016 – 2017 Fabia
      • 2016 – 2017 Octavia
      • 2016 – 2017 Rapid
      • 2016 – 2017 Superb
      • 2016 – 2017 Yeti
      • Kodiaq
      • Karoq
 

Subaru

      • 2017 Impreza
      • 2018 Outback
 

Suzuki

      • 2016 – 2017 Baleno
      • 2016 – 2017 Ciaz
      • 2016 – 2017 Hustler
      • 2016 – 2017 Ignis
      • 2016 – 2017 Lapin
      • 2016 – 2017 Solio
      • 2016 – 2017 Solio Bandit
      • 2016 – 2017 Spacia
      • 2016 – 2017 Spacia Custom
      • 2016 – 2017 SX4 S-CROSS
      • 2016 – 2017 Vitara
 

Opel

      • 2016 – 2017 ADAM
      • 2016 – 2017 Astra
      • 2016 – 2017 Corsa
      • 2016 – 2017 Insignia
      • 2016 – 2017 Viva
      • 2017 Ampera-e
      • 2017 Crossland-x
      • 2017 Mokka
      • 2017 Zafira
 

Volkswagen

      • 2016 Spacefox
      • 2016 – 2017 Beetle
      • 2016 – 2017 Beetle Cabriolet
      • 2016 – 2017 CC
      • 2016 – 2017 e-Golf
      • 2016 – 2017 Fox
      • 2016 – 2017 Golf
      • 2016 – 2017 Golf Cabriolet
      • 2016 – 2017 Golf SportsVan
      • 2016 – 2017 Golf Variant
      • 2016 – 2017 Golf R
      • 2016 – 2017 Golf SportWagen
      • 2016 – 2017 GTI
      • 2016 – 2017 Jetta
      • 2016 – 2017 Lamando
      • 2016 – 2017 Passat
      • 2016 – 2017 Passat Variant
      • 2016 – 2017 Polo
      • 2016 – 2017 Scirocco
      • 2016 – 2017 Sharan
      • 2016 – 2017 Tiguan
      • 2016 – 2017 Touran
      • 2017 Atlas
      • 2017 CrossFox
      • 2017 Gol
      • 2017 Saveiro
      • 2017 Voyage
      • 2017 Multivan
      • 2017 Arteon
 

Volvo

      • 2016 – 2017 XC90
      • 2017 S90
      • 2017 V90
      • 2018 XC60

 

Z <https://www.apple.com/ios/carplay/available-models/>, doplněno o vozy, u kterých víme, že CarPlay mají, avšak zatím nejsou v oficiálním seznamu

Galerie:

Spotify

 Podcasty v Apple CarplayPodcasty v Apple CarplayčíselníkVolání přes Apple Carplay

Škoda Karoq, Kodiaq a Yeti – jaké jsou rozdíly?

Na poli SUV je v posledních měsících velmi rušno a jinak tomu není ani u tuzemské Škody, která stihla v relativně krátké době představit dvě nová SUV (Kodiaq a Karoq), ale také pohřbít jedno staré (Yeti). V čem se tyto vozy liší a v čem shodují se koukneme v tomto článku.

Jak Karoq, tak i Kodiaq mají sesterská auta z koncernu Volkswagen. Karoq je tak na stejné platformě jako Seat Ateca a Volkswagen Tiguan (srovnání zde), Kodiaq na svá sesterská auta zatím čeká. Prvním bude Tiguan Allspace, který přijde nejspíše v září, druhým pak bude větší SUV od Seatu, které je očekávané příští rok.

Rozměry

Jak se mohlo čekat, Yeti je na délku nejkratší ze všech jmenovaných, oproti Karoqu je kratší o 16cm, oproti Kodiaqu je to pak bez mála půl metru. Nepatrný rozdíl je tu pak také v šířce, Karoq je širší o půl centimetru, Kodiaq pak o jeden celý centimetr. Pro prostor pro cestující je pak také zajímavý rozvor, i v tomto ohledu jsou na tom nové modely lépe – Yeti má 2578mm, Karoq 2638mm a Kodiaq 2791mm. Yeti však byl naopak o něco vyšší než oba modely – oproti Karoqu je rozdíl celkem vysokých 9 cm, Kodiaq se liší o 1,5cm.

Objem kufru pak také hovoří ve prospěch nových modelů, Yeti uvezl 415 litrů, Karoq si polepšil na 521 litrů a Kodiaq pak bez třetí řady sedadel uveze 720 litrů.

U SUV vás pak také mohou zajímat terénní vlastnosti. Zde má Karoq nejnižší světlou výšku, a to 171mm, Yeti měl 180mm a nejlépe je na tom Kodiaq s 187mm. Přední nájezdové úhly jsou na tom velmi podobně, nejlépe je na tom Karoq s 19.9 stupně, Kodiaq a Yeti jsou na tom pak o necelý stupeň hůře. Zadním nájezdovým úhlem pak kraluje Yeti, a to s 32 stupni (Karoq 27.8, Kodiaq 15.6) – pro srovnání – Toyota Land Cruiser má 25 stupňů, hodnoty všech Škodovek jsou na tom tedy velmi dobře.

Srovnání SUV od Škodovky - Karog, Kodiaq, Yeti

Hmotnost

Karoq je se svými 1271kg oproti Yetimu v nejlevnější benzínové motorizaci lehčí cca. o 70kg, velký Kodiaq pak váží 1551kg.

Motorizace

V nabídce všech třech vozů jsou jak benzínové, tak naftové motorizace. Karoq dostal kocernový motor 1.0 TSI, který nabízí 85kW, Kodiaq pak začíná na 1.4TSI ACT s 110kW, kde je na výběr buď s manuální převodovkou a pohonem 4×4, nebo s automatickou převodovkou. Do Karoqu bohužel starší 1.4 TSI nedostanete, místo ní je v novém SUV 1.5 TSI, a to již s filtrem pevných částic. Karoq a Kodiaq mají shodný motor 2.0 TDI s 110kW, Kodiaq je s ním na 100km/h asi o vteřinu pomalejší. Menší z jmenovaných má navíc 1.6TDI s 85kW, větší pak silnější 2.0 TDI s 140kW.

Porovnat auta podrobněji je na Autohledu velmi snadné – stačí u požadovaného motoru/motorizace kliknout na „+“ a přidat si je do srovnávače. 


Systémy 4×4

Pohon všech kol je v autech čím dál tím oblíbenější, a to i přesto, že vozů se stálým pohonem všech čtyř kol je čím dál tím méně a stává se z nich pomalu ohrožený druh. Stálý pohon tak nahrazují různé elektronické systémy, které dokáží předvídat nutnost připnutí další poháněné nápravy. Výrobci systémy pohonu všech kol označují různými obchodními názvy, a tak zatímco u Škodovky a několika dalších se setkáme s obligátním 4×4, tak stejný systém se u Volkswagenu jmenuje 4Motion.

4×4 vs. AWD

Poslední dobou se rozlišuje pohon všech kol na 4×4 (4WD) a AWD. Zjednodušeně se za AWD považuje takový pohon, který přenáší sílu na všechna 4 kola stále, kdežto pohon 4×4 lze zapnout buď manuálně nebo je připínání druhé nápravy ovládáno elektronikou (např. Haldex).  Zatímco AWD tak najdeme v terénních vozech jako je Toyota Land Cruiser, připínatelná 4×4 je pak téměř ve všech moderních SUV, jako je třeba Škoda Kodiaq.


Volkswagen 4Motion – Haldex a Torsen

4Motion je obchodní označení Volkswagenu pro pohon všech čtyř kol. Zde je to trochu komplikovanější, protože pod 4Motion (dříve “Syncro”) spadají jak modely s elekronicky připínatelnou zadní nápravou pomocí mezinápravové spojky Haldex (Tiguan, Golf, Passat,..), tak i modely se stálým pohonem všech kol a mezinápravovým differenciálem Torsen (Amarok, Touareg). Torsen se typicky používá u vozidel s podélně umístěnými motory a v standardním režimu rozděluje výkon mezi nápravy 50:50. Haldex se standardně vyskytuje u vozů s příčně umístěnými motory a v standardním režimu pohání pouze přední nápravu, zadní připíná v případě snížené trakce.

Audi Quattro

Audi Quattro ještě donedávna využívalo výhradně mezinápravový differenciál Torsen, který byl u některých modelů nahrazen vlastním sportovním diferenciálem z dílny Audi. Některé modely Audi (A3,S3, TT) používají Haldex (viz. výše) standardně kvůli příčně uloženým motorům, poslední novinkou je však systém Quattro Ultra, který by se měl postupně montovat napříč produktovou řadou Audi, a to včetně například Audi Q7. Quattro Ultra funguje na podobném systému jako Haldex, standardně je tedy poháněná pouze přední náprava, zadní je pak připínána podle potřeby. Takovou technologií již disponuje například nová Audi Q5.

Mercedes-Benz 4Matic

4Matic je systém využívaný ve vozech Mercedes-Benz. Přenáší výkon na obě nápravy v poměru 45:55 za pomoci centrálního diferenciálu s planetovým převodem. Klíčovou vlastností pohonu 4MATIC je podle Mercedesu absence běžných uzávěrek diferenciálu. Pohon 4Matic lze umístit do většiny modelů značky Mercedes-Benz.


BMW X-Drive

X-Drive používá značka BMW ve svých modelech s pohonem všech kol – opakem je S-drive s řízenou pouze jednou nápravou. X-Drive umožňuje pomocí mokré spojky variabilní rozdělování hnacích sil mezi přední a zadní nápravou, standardně v poměru 40:60 (přední/zadní). Protože je však síla vedena pevně na zadní nápravu, 100% síly na přední kola lze vést pouze tehdy, když zadní kola prokluzují. Opačně je to pak u BMW s předním náhonem (X1, 2 Active/Grand Tourer). Pohon všech kol X-Drive je možné dostat k většině modelů BMW.


Subaru Symmetrical AWD

Subaru používá systém Symmetrical AWD ve čtyřech různých variantách, společné mají zejména symetrické hnací ústrojí se stejně dlouhými poloosami. Jeho verzemi jsou VTD-AWD (proměnlivé rozdělování točivého momentu), AWD s aktivním rozdělováním točivého momentu, AWD s centrálním diferenciálem s viskózní spojkou a AWD s aktivním mezinápravovým diferenciálem DCCD. Do podrobna se tím zabývá servis AWD.CZ. Subaru je svým pohonem všech čtyř kol proslulé, není tedy divu, že jej nabízí ve všech svých modelech s výjimkou sportovního Subaru BRZ.


Jeep Active-Drive/Quadra-Drive 2

Jeep používá ve svých vozech velké množství různých 4×4 systémů, které se liší v rámci jednoho modelu. Zatímco Active-Drive funguje spíše na principu Haldexu a standardně posílá všechnu sílu na přední kola a vyskytuje se u menších modelů (Renegade), Quadra-Drive 2 je plnohodnotný pokročilý stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem u vrcholného modelu Grand Cherokee. U Jeepu se pak vyskytují i další minoritní systémy 4×4, jako jsou Rock Trac (Wrangler),Freedom Drive (Compass, Patriot) nebo Quadra-Trac (nižší výbavové stupně modelu Grand Cherokee). Jistým doplňkem je systém Selec-Terrain, který umožňuje volit terénní jízdní režimy (sníh, sport, písek/bláto, kameny).


Prodeje nových aut červen 2017

První čtveřice míst v žebříčku prodejů jistě nepřekvapí a náleží opět Škodovce, na vrchol se však opět vrátila Octavia, která tak vystřídala květnové prvenství Fabie. Polepšil si také Hyundai i30, který se probojoval na pátou příčku, následovaný opět koncernovými vozy, tentokrát Golfem a Yetim. Na osmém místě je však opět Hyundai se svým SUV Tucson. Na devátém místě najdeme první Dacii, a to Sandero. Jedná se také o jediný vůz z první desítky, kterému se nedaří u firem – 365 prodejů soukromníkům vs. 126 firmám je poměr který mají auta v první desítce spíše obráceně, a to včetně Fabie, která v žebříčku prodejů soukromníkům s přehledem vítězí. U firem je pak oblíbený Passat, ten je osmý v prodejích firemním zákazníkům a až 93. v prodejích soukromníkům – za červen se ho prodalo jen 8 kusů.

Zajímavé je také srovnání s loňským červnem – zde sice Škoda stále vítězí s náskokem bezmála 6 tisíc prodaných vozů, nicméně dále se umístění celkem zamíchalo. Automobilce Hyundai se podařilo vystřídat Volkswagen na druhém místě,  taktéž oproti loňsku Dacia předběhla Ford. Dařilo se také automobilce Kia, která překonala Opel. V žebříčku ale nejvíce poskočila Toyota, které se podařilo polepšit si o 4 místa na letošní desáté místo.  V absolutních číslech se také dařilo Alfě Romeo, která díky novým modelům Giulia (10 prodaných kusů) a Stelvio (6 prodaných kusů) více než zdvojnásobila prodeje proti loňsku. Zajímavostí je také to, že za letošní červen se zaregistrovalo více vozů Tesla (9) než vozů Jaguar (7).

V rovině modelů si v první pětce nejvíce polepšil Rapid, a to z 5. místa na třetí. O jedno místo kupředu se posunul také Hyundai i30, dařilo se také Tucsonu, který se posunul o pět příček na osmé místo. Ještě větší skokpak zaznamenalo Sandero, a to z 23. místa na 9. s téměř dvojnásobným počtem prodaných kusů. Naopak z první desítky vypadl Nissan Qashqai, který se umístil na celkovém sedmnáctém místě. 

Prodeje aut – červen 2017 – modely

výrobce model pořadí firmy prodáno firmám pořadí soukromníci prodáno soukromníkům pořadí celkem jiné registrace prodáno celkem
ŠKODA OCTAVIA 1 2518 9 188 1 1 2707
ŠKODA FABIA 2 1816 1 550 2 6 2372
ŠKODA RAPID 4 921 4 247 3 2 1170
ŠKODA SUPERB 3 954 42 46 4 0 1000
HYUNDAI I 30 5 610 7 209 5 0 819
VOLKSWAGEN GOLF 6 555 25 76 6 9 640
ŠKODA YETI 7 487 13 144 7 4 635
HYUNDAI TUCSON 9 432 16 108 8 1 541
DACIA SANDERO 27 126 2 365 9 27 518
VOLKSWAGEN PASSAT 8 486 93 9 10 0 495
ŠKODA KODIAQ 10 352 26 73 11 4 429
DACIA DUSTER 15 196 6 215 12 6 417
FORD FOCUS 18 179 10 168 13 45 392
HYUNDAI IX 20 22 152 5 239 14 0 391
DACIA LOGAN 36 92 3 249 15 0 341
KIA CEE 14 200 14 139 16 0 339
RENAULT CLIO 13 222 17 108 17 9 339
NISSAN QASHQAI 11 275 37 52 18 8 335
DACIA DOKKER 16 193 21 91 19 4 288
VOLKSWAGEN TOURAN 12 260 70 20 20 3 283
HYUNDAI I 20 43 75 8 208 21 0 283
ŠKODA CITIGO 19 177 40 49 22 0 226
RENAULT CAPTUR 20 163 32 62 23 0 225
PEUGEOT 2008 32 109 15 111 24 1 221
RENAULT MEGANE 28 126 23 88 25 0 214
CITROEN BERLINGO 25 136 24 78 26 0 214
VOLKSWAGEN CADDY 17 183 62 25 27 5 213
MITSUBISHI ASX 52 63 12 146 28 0 209
KIA SPORTAGE 24 138 31 63 29 0 201
SEAT LEON ST 23 151 58 28 30 18 197
VOLKSWAGEN TIGUAN 21 161 56 29 31 3 193
TOYOTA YARIS 87 38 11 153 32 0 191
HYUNDAI I 10 41 78 20 92 33 0 170
SEAT LEON 26 129 73 18 34 14 161
SUZUKI VITARA 62 53 18 99 35 1 153
FORD KUGA 35 92 41 47 36 9 148
OPEL MERIVA 66 50 19 97 37 0 147
FIAT TIPO 77 41 22 91 38 4 136
PEUGEOT 308 40 85 39 51 39 0 136
FORD KA+ 30 112 139 4 40 14 130
VOLKSWAGEN KOMBI 29 126 149 4 41 0 130
NISSAN JUKE 37 91 51 33 42 3 127
CITROEN C4 PICASSO 33 109 81 13 43 0 122
HYUNDAI I 40 31 110 99 9 44 0 119
PEUGEOT PARTNER 38 88 57 29 45 1 118
SEAT IBIZA 34 104 135 4 46 10 118
OPEL MOKKA X 54 61 34 55 47 0 116
CITROEN C3 84 40 29 69 48 0 109
PEUGEOT 208 73 45 33 61 49 1 107
DACIA LODGY 91 35 28 71 50 0 106
VOLKSWAGEN POLO 44 75 72 19 51 8 102
TOYOTA RAV4 50 65 49 36 52 1 102
KIA RIO 70 46 35 54 53 1 101
TOYOTA COROLLA 104 29 27 71 54 1 101
TOYOTA C-HR 60 53 43 44 55 0 97
OPEL ASTRA SPORTS TOURER 56 57 47 39 56 0 96
MAZDA CX-3 108 28 30 66 57 1 95
TOYOTA AURIS 78 41 36 54 58 0 95
BMW 530D XDRIVE 39 86 207 2 59 0 88
OPEL CORSA-E 61 53 50 35 60 0 88
HONDA HONDA CR-V 75 42 46 43 61 1 86
RENAULT KADJAR 53 61 68 22 62 0 83
RENAULT TRAFIC 45 74 102 8 63 0 82
AUDI Q3 42 77 145 4 64 0 81
PEUGEOT 3008 58 54 59 27 65 0 81
FORD TOURNEO CUSTOM 46 73 165 3 66 1 77
MAZDA CX-5 72 46 54 31 67 0 77
VOLKSWAGEN GOLF SPORTSVAN 65 51 71 19 68 7 77
KIA VENGA 125 23 38 52 69 1 76
FORD MONDEO 48 67 141 4 70 2 73
SUZUKI SX4 107 28 45 43 71 0 71
FORD B-MAX 89 37 89 10 72 23 70
AUDI Q7 47 68 0 0 73 1 70
MAZDA 3 116 26 44 44 74 0 70
FORD TRANSIT CUSTOM 49 67 212 2 75 1 70
NISSAN X-TRAIL 74 44 69 22 76 0 66
HYUNDAI I30 59 54 85 12 77 0 66
MERCEDES-BENZ E 220 D 51 63 293 1 78 0 64
RENAULT SCENIC 83 40 65 23 79 0 63
OPEL ZAFIRA TOURER 99 31 53 32 80 0 63
OPEL ASTRA 119 24 48 38 81 0 62
TOYOTA VERSO 100 31 55 31 82 0 62
BMW X5 XDRIVE30D 55 58 154 3 83 0 61
VOLVO XC60 57 55 119 6 84 0 61
FORD TOURNEO COURIER 69 46 79 14 85 0 60
MERCEDES-BENZ GLE 350 D 4MATIC 63 53 125 5 86 1 59
CITROEN C4 CACTUS 103 30 60 27 87 0 57
BMW X3 XDRIVE20D 67 50 115 6 88 0 56
OPEL CROSSLAND X 85 39 76 17 89 0 56
VOLKSWAGEN SHARAN 64 52 146 4 90 0 56
MERCEDES-BENZ V 68 49 124 5 91 0 54
FIAT 500 82 41 90 10 92 0 51
PEUGEOT EXPERT TRAVELLER 71 46 138 4 93 0 50
FIAT 500X 126 23 108 7 94 20 50
SEAT ATECA 130 22 61 26 95 1 49
OPEL VIVARO-B 76 42 118 6 96 0 48
FORD S-MAX 80 41 150 4 97 2 47
SEAT TOLEDO 122 24 66 23 98 0 47
MAZDA 6 90 36 94 9 99 0 45
PEUGEOT 301 109 28 77 16 100 0 44
SUZUKI SWIFT 118 25 74 18 101 1 44
OPEL ASTRA SPORTS TOURER+ 92 35 96 9 102 0 44
VOLKSWAGEN MULTIVAN 79 41 204 2 103 0 43
JEEP GRAND CHEROKEE 88 37 122 5 104 1 43
MITSUBISHI OUTLANDER 101 30 82 13 105 0 43
VOLVO XC90 81 41 243 1 106 0 42
HONDA CIVIC 5DR 183 10 52 32 107 0 42
FORD TRANSIT 86 38 258 1 108 0 39
MERCEDES-BENZ E 220 D 4MATIC 97 32 134 5 109 0 37
MERCEDES-BENZ B 180 D 106 28 95 9 110 0 37
CITROEN C-ELYS 154 13 64 23 111 0 36
FORD TOURNEO CONNECT 110 27 91 9 112 0 36
FORD FIESTA 117 26 130 5 113 4 35
KIA CARENS 120 24 87 11 114 0 35
MERCEDES-BENZ VITO TOURER 94 34 274 1 115 0 35
MERCEDES-BENZ E 250 93 35 0 0 116 0 35
BMW 520D XDRIVE 95 32 202 2 117 0 34
AUDI A6 AVANT 96 32 238 1 118 0 33
AUDI Q5 98 32 233 1 119 0 33
HYUNDAI SANTA FE 105 29 164 3 120 0 32
MERCEDES-BENZ GLC 220 D 4MATIC 114 26 127 5 121 1 32
CITROEN C3 PICASSO 225 7 63 24 122 0 31
VOLKSWAGEN TOUAREG 102 30 260 1 123 0 31
MERCEDES-BENZ A 180 D 129 22 107 7 124 0 29
KIA PICANTO 216 7 67 22 125 0 29
HONDA HR-V 179 10 75 18 126 1 29
SEAT ALHAMBRA 128 22 113 7 127 0 29
AUDI A4 ALLROAD QUATTRO 112 27 312 1 128 0 28
KIA OPTIMA 113 27 0 0 129 0 27
TOYOTA AVENSIS 111 27 0 0 130 0 27
AUDI Q2 123 23 155 3 131 1 27
BMW X6 XDRIVE30D 115 26 0 0 132 0 26
TOYOTA YARIS HYBRID 163 12 84 13 133 1 26
FORD MUSTANG 139 18 105 7 134 1 26
FIAT DUCATO 127 22 201 2 135 1 25
CITROEN JUMPY SPACETOURER 131 21 140 4 136 0 25
AUDI A5 SPORTBACK 121 24 0 0 137 0 24
VOLVO V90 CROSS COUNTRY 124 23 255 1 138 0 24
MERCEDES-BENZ GLC 250 4MATIC 138 19 126 5 139 0 24
TOYOTA AYGO 188 9 78 15 140 0 24
RENAULT KANGOO 143 16 103 8 141 0 24
RENAULT TALISMAN 133 20 161 3 142 0 23
VOLKSWAGEN UP! 141 17 132 5 143 1 23
JEEP RENEGADE 142 16 137 4 144 3 23
BMW 320D XDRIVE 135 20 159 3 145 0 23
OPEL MOKKA 200 8 80 13 146 1 22
AUDI A6 LIMOUSINE 137 19 193 2 147 0 21
MERCEDES-BENZ E 350 D 132 21 0 0 148 0 21
MERCEDES-BENZ GLS 350 D 4MATIC 136 19 198 2 149 0 21
NISSAN MICRA 178 10 142 4 150 6 20
FORD C-MAX 177 10 106 7 151 3 20
BMW X5 XDRIVE40D 134 20 0 0 152 0 20
MERCEDES-BENZ GLA 200 D 4MATIC 150 15 128 5 153 0 20
SUBARU OUTBACK 146 16 178 3 154 0 19
FIAT PANDA 210 7 88 11 155 1 19
SUZUKI IGNIS 240 6 83 13 156 0 19
TOYOTA PROACE 144 16 208 2 157 0 18
BMW X1 XDRIVE18D 171 11 111 7 158 0 18
OPEL ASTRA+ 185 9 97 9 159 0 18

Prodeje aut červen 2017 vs. červen 2016 – značky

rok 2017 značka prodeje   rok 2016 značka prodeje
1 ŠKODA 8214   1 ŠKODA 7597
2 HYUNDAI 2377   2 VOLKSWAGEN 2330
3 VOLKSWAGEN 2171   3 HYUNDAI 2225
4 DACIA 1582   4 FORD 1416
5 FORD 1190   5 DACIA 1042
6 RENAULT 1012   6 RENAULT 1002
7 KIA 822   7 OPEL 984
8 OPEL 797   8 KIA 825
9 PEUGEOT 794   9 PEUGEOT 642
10 TOYOTA 724   10 NISSAN 616
11 MERCEDES-BENZ 711   11 MERCEDES-BENZ 574
12 CITROEN 630   12 SEAT 572
13 SEAT 602   13 CITROEN 545
14 NISSAN 514   14 TOYOTA 537
15 BMW 474   15 BMW 527
16 FIAT 304   16 AUDI 470
17 AUDI 304   17 FIAT 367
18 MAZDA 299   18 MITSUBISHI 314
19 SUZUKI 298   19 SUZUKI 272
20 MITSUBISHI 257   20 MAZDA 251
21 HONDA 180   21 HONDA 207
22 SUBARU 113   22 SUBARU 87
23 VOLVO 97   23 MINI 62
24 MINI 56   24 JEEP 58
25 JEEP 40   25 VOLVO 36
26 PORSCHE 23   26 PORSCHE 25
27 ALFA ROMEO 21   27 JAGUAR 23
28 LEXUS 19   28 DS 19
29 CAPRON 14   29 CAPRON 14
30 SMART 13   30 BĂśRSTNER GMBH 13
31 MASERATI 12   31 LEXUS 12
32 ADRIA 12   32 ALFA ROMEO 9
33 BĂśRSTNER GMBH 11   33 ADRIA 9
34 DS 10   34 SMART 8
35 BMW I 9   35 BĂśRSTNER 7
36 TESLA MOTORS 9   36 FERRARI 7
37 JAGUAR 7   37 MERCEDES-AMG 7
38 RIMOR 7   38 LADA 6
39 MERCEDES-AMG 7   39 ROLLER TEAM 6
40 DODGE 6   40 MASERATI 6
41 FERRARI 6   41 DETHLEFFS 5
42 FORD-CNG-TECHNIK 6   42 RIMOR 5
43 CHALLENGER 6   43 LAND ROVER 5
44 CADILLAC 5   44 LAIKA CARAVANS S.P.A. 4
45 CARTHAGO 4   45 CHALLENGER 4
46 ROLLER TEAM 4   46 CAPRON GMBH 4
47 LADA 4   47 TESLA MOTORS 3
48 PLA 4   48 ROLLS-ROYCE 3
49 BENIMAR 4   49 DODGE 3

Prodeje červen 2017 vs. červen 2016 – modely

2017 model prodeje     2016 model prodeje
1 OCTAVIA 2643     1 OCTAVIA 2780
2 FABIA 2298     2 FABIA 1941
3 RAPID 1111     3 SUPERB 1208
4 SUPERB 975     4 I 30 981
5 I 30 796     5 RAPID 937
6 GOLF 621     6 GOLF 594
7 YETI 615     7 YETI 516
8 TUCSON 507     8 FIESTA 511
9 SANDERO 491     9 PASSAT 499
10 PASSAT 479     10 QASHQAI 404
11 IX 20 383     11 CEE´D 387
12 DUSTER 376     12 DUSTER 379
13 FOCUS 370     13 TUCSON 369
14 KODIAQ 341     14 IX 20 342
15 CEE´D 331     15 FOCUS 332
16 LOGAN 327     16 POLO 305
17 QASHQAI 317     17 MEGANE 281
18 CLIO 314     18 I 20 260
19 DOKKER 286     19 CLIO 259
20 TOURAN 278     20 ASX 234
21 I 20 278     21 SPORTAGE 227
22 CITIGO 221     22 LOGAN 227
23 2008 219     23 SANDERO 225
24 CAPTUR 212     24 GOLF SPORTSVAN 216
25 CADDY 209     25 CITIGO 213
26 BERLINGO 207     26 MERIVA 208
27 MEGANE 206     27 TOURAN 187
28 ASX 203     28 BERLINGO 183
29 LEON ST 196     29 IBIZA 181
30 SPORTAGE 195     30 2008 172
31 YARIS 188     31 CAPTUR 169
32 I 10 165     32 YARIS 166
33 LEON 155     33 LEON 160
34 VITARA 150     34 AURIS 151
35 KUGA 142     35 CORSA-E 146
36 MERIVA 137     36 308 146
37 308 135     37 JUKE 141
38 TIPO 127     38 VITARA 139
39 KOMBI 127     39 MONDEO 137
40 JUKE 120     40 I 40 136
41 C4 PICASSO 119     41 DOKKER 133
42 IBIZA 118     42 ASTRA SPORTS TOURER 119
43 KA+ 117     43 C4 PICASSO 115
44 I 40 116     44 LEON ST 111
45 MOKKA X 115     45 Q3 108
46 PARTNER 114     46 KOMBI 108
47 TIGUAN 112     47 208 107
48 C3 107     48 A4 AVANT 103
49 208 106     49 500X 103
50 LODGY 102     50 ASTRA 99